Hudební nauka a PHV

Rozvrh HN, rozvrh komorní hry

Informace k výuce hudební nauky Vám podá učitel hry na nástroj nebo jednotliví učitelé HN (email: prijmeni@zuspopelka.cz):

PHV - Lucie Laubová, Anna Brdičková

1. ročník - Matěj Pokorný

2. ročník - Zuzana Vilímová

3. ročník - Anna Brdičková, Lucie Laubová

4. ročník - Hana Šafaříková

5. ročník - Petr Čermák

pobočka Slivenec - Helena Kuglerová

pobočka Zličín - Hana Trejbalová

 

Během výuky se opíráme o tyto principy:

  • Využíváme sluchová, intonační a rytmická cvičení.
  • Poslechem vybraných materiálů získává žák základní orientaci v dějinách hudby.
  • Podporujeme hudební představivost (zaznamenávání, zazpívání jednoduchých notových zápisů).
  • Motivujeme žáky k aktivnímu poslechu hudby.
  • Podporujeme žáky k vlastnímu názoru na hudbu.
  • Vedeme žáky k tvořivému přístupu k hudbě.

OČEKÁVÁNÉ VÝSTUPY V JEDNOTLIVÝCH ROČNÍCÍCH:

PHV mladší

  • Pozná hudební nástroje.
  • Zazpívá jednoduchou píseň s doprovodem i bez něj.
  • Rozliší hluky a tóny a vyjmenuje vlastnosti tónu.
  • Napíše houslový klíč a vysvětlí základní pojmy (piano, forte).

PHV starší

  • Napíše houslový klíč a notovou osnovu.
  • Vysvětlí stavbu noty a základní pojmy (piano, forte, dirigent, orchestr, taktovka).
  • Pojmenuje základní hudební nástroje.
  • Rozliší při poslechu charakter melodie (smutná, veselá, atd.).
  • Použije vhodně Orffovy nástroje při doprovodu jednoduché písně.

1. ročník

  • Pozná délky not a pomlk (celá, půlová, čtvrťová, osminová).
  • Čte a zapisuje noty v houslovém klíči (v rozsahu g – c3) a v basovém klíči (v rozsahu c – c1).
  • Vysvětlí rozdíl mezi stupnicí C dur a stupnicí a moll (stavba stupnice, akord, půltóny).
  • Pozná základní druhy taktů (2/4, 3/4, 4/4).
  • Vysvětlí funkci posuvek (křížek, béčko a odrážka).
  • Rozumí dynamickým znaménkům: pp, p, mp, mf, f, ff, cresendo, decrescendo.
  • Pozná rozdíl mezi staccatem a legatem.
  • Vysvětlí pojem „enharmonickou záměna“ a „repetice“.

2. ročník

  • Zapíše všechny durové stupnice s jejich tónickým kvintakordem.
  • Vyjmenuje názvy intervalů (prima – oktáva) a utvoří je od tónu c1.
  • Transponuje jednoduchou melodii.
  • Vysvětlí notu s tečkou a pomlku s tečkou.
  • Vyjmenuje řadu křížků a béček.
  • Vysvětlí pojmy: accelerando, ritardando, allegro, moderato, lento.
  • Určí základní hudební charakteristiku období: pravěk, starověk.

3. ročník

  • Zapíše všechny mollové stupnice s jejich tónickým kvintakordem.
  • Vytvoří všechny durové a mollové stupnice pomocí kvintového kruhu.
  • Rozdělí intervaly na velké a čisté.
  • Určí hlavní stupně ve stupnici (T, S, D).
  • Vytvoří kvintakord (DUR/moll) a jeho obraty.
  • Rozumí hudebním pojmům: triola, ligatura, koruna, akcent, Da capo al Fine, prima volta - seconda volta.
  • Určí nejvýznamnější představitele, základní hudební formy a charakteristiku období: středověk, renesance, baroko.

4. ročník

  • Vysvětlí rozdíl mezi mollovou stupnicí harmonickou a melodickou a zapíše je.
  • Transponuje jednoduché melodie do jiné tóniny.
  • Pozná základní tempová a dynamická označení.
  • Určí nejvýznamnější představitele, základní hudební formy a charakteristiku období: klasicismus, romantismus.

5. ročník

  • Rozumí látce z předchozích ročníků.
  • Vytvoří dominantní DUR/moll septakordy.
  • Určí nejvýznamnější představitele, základní hudební formy a charakteristiku období: hudba 20. a 21. století.