Hudební nauka a PHV
Informace k výuce hudební nauky Vám podá učitel hry na nástroj nebo jednotliví učitelé HN (email: prijmeni@zuspopelka.cz):
PHV - Lucie Laubová, Anna Brdičková
1. ročník - Matěj Pokorný
2. ročník - Zuzana Vilímová
3. ročník - Anna Brdičková, Lucie Laubová
4. ročník - Hana Šafaříková
5. ročník - Petr Čermák
pobočka Slivenec - Helena Kuglerová
pobočka Zličín - Hana Trejbalová
Během výuky se opíráme o tyto principy:
- Využíváme sluchová, intonační a rytmická cvičení.
- Poslechem vybraných materiálů získává žák základní orientaci v dějinách hudby.
- Podporujeme hudební představivost (zaznamenávání, zazpívání jednoduchých notových zápisů).
- Motivujeme žáky k aktivnímu poslechu hudby.
- Podporujeme žáky k vlastnímu názoru na hudbu.
- Vedeme žáky k tvořivému přístupu k hudbě.
OČEKÁVÁNÉ VÝSTUPY V JEDNOTLIVÝCH ROČNÍCÍCH:
PHV mladší
- Pozná hudební nástroje.
- Zazpívá jednoduchou píseň s doprovodem i bez něj.
- Rozliší hluky a tóny a vyjmenuje vlastnosti tónu.
- Napíše houslový klíč a vysvětlí základní pojmy (piano, forte).
PHV starší
- Napíše houslový klíč a notovou osnovu.
- Vysvětlí stavbu noty a základní pojmy (piano, forte, dirigent, orchestr, taktovka).
- Pojmenuje základní hudební nástroje.
- Rozliší při poslechu charakter melodie (smutná, veselá, atd.).
- Použije vhodně Orffovy nástroje při doprovodu jednoduché písně.
1. ročník
- Pozná délky not a pomlk (celá, půlová, čtvrťová, osminová).
- Čte a zapisuje noty v houslovém klíči (v rozsahu g – c3) a v basovém klíči (v rozsahu c – c1).
- Vysvětlí rozdíl mezi stupnicí C dur a stupnicí a moll (stavba stupnice, akord, půltóny).
- Pozná základní druhy taktů (2/4, 3/4, 4/4).
- Vysvětlí funkci posuvek (křížek, béčko a odrážka).
- Rozumí dynamickým znaménkům: pp, p, mp, mf, f, ff, cresendo, decrescendo.
- Pozná rozdíl mezi staccatem a legatem.
- Vysvětlí pojem „enharmonickou záměna“ a „repetice“.
2. ročník
- Zapíše všechny durové stupnice s jejich tónickým kvintakordem.
- Vyjmenuje názvy intervalů (prima – oktáva) a utvoří je od tónu c1.
- Transponuje jednoduchou melodii.
- Vysvětlí notu s tečkou a pomlku s tečkou.
- Vyjmenuje řadu křížků a béček.
- Vysvětlí pojmy: accelerando, ritardando, allegro, moderato, lento.
- Určí základní hudební charakteristiku období: pravěk, starověk.
3. ročník
- Zapíše všechny mollové stupnice s jejich tónickým kvintakordem.
- Vytvoří všechny durové a mollové stupnice pomocí kvintového kruhu.
- Rozdělí intervaly na velké a čisté.
- Určí hlavní stupně ve stupnici (T, S, D).
- Vytvoří kvintakord (DUR/moll) a jeho obraty.
- Rozumí hudebním pojmům: triola, ligatura, koruna, akcent, Da capo al Fine, prima volta - seconda volta.
- Určí nejvýznamnější představitele, základní hudební formy a charakteristiku období: středověk, renesance, baroko.
4. ročník
- Vysvětlí rozdíl mezi mollovou stupnicí harmonickou a melodickou a zapíše je.
- Transponuje jednoduché melodie do jiné tóniny.
- Pozná základní tempová a dynamická označení.
- Určí nejvýznamnější představitele, základní hudební formy a charakteristiku období: klasicismus, romantismus.
5. ročník
- Rozumí látce z předchozích ročníků.
- Vytvoří dominantní DUR/moll septakordy.
- Určí nejvýznamnější představitele, základní hudební formy a charakteristiku období: hudba 20. a 21. století.