Hudební nauka a PHV

Rozvrh HN, rozvrh komorní hry

Informace k výuce hudební nauky Vám podá učitel hry na nástroj nebo jednotliví učitelé HN (email: prijmeni@zuspopelka.cz):

PHV - Lucie Laubová

1. ročník - Lucie Laubová, Anna Brdičková

2. ročník - Hana Šafaříková

3. ročník - Petr Čermák

4. ročník - Matěj Pokorný

5. ročník - Zuzana Vilímová

pobočka Slivenec - Helena Kuglerová

pobočka Zličín - Hana Trejbalová

  • Během výuky se opíráme tyto principy:
  • Využíváme sluchová cvičení, intonační cvičení a rytmická cvičení.
  • Poslechem vybraných materiálů získává žák základní orientaci v hudební literatuře.
  • Podporujeme hudební představivost (zaznamenávání, zazpívání jednoduchých notových zápisů).
  • Motivujeme děti k aktivnímu poslechu hudby.
  • Podporujeme k vlastnímu názoru na hudbu.
  • Vedeme děti k tvořivému přístupu k hudbě.

OČEKÁVÁNÉ VÝSTUPY V JEDNOTLIVÝCH ROČNÍCÍCH:

  • 1. ročník
  • Ovládá délky not a pomlk (celá, půlová, čtvrťová, osminová)
  • Ovládá čtení a psaní not v houslovém klíči v rozsahu c1 – g2
  • Chápe funkci křížku, béčka a odrážky
  • Zná dynamická znaménka: p, mf, f, crescendo, diminuendo, staccato, legato
  • Zná hudební značky: prima volta, seconda volta, D.C. al Fine, repetice
  • Ovládá znalost durové stupnice C – DUR a mollové stupnice a – moll (stavba stupnice, akord, půltóny, dur/moll tetrachord)
  • 2. ročník
  • Opakování látky 1. ročníku
  • Ovládá čtení a psaní not v houslovém klíči v rozsahu g – c3
  • Ovládá čtení a psaní not v basovém klíči v rozsahu c – c1
  • Nota s tečkou, pomlka s tečkou
  • Umí vyjmenovat postup křížků a béček, zná posuvku dvojkřížek a dvojbéčko
  • Umí určit stupně stupnice, hlavní stupně (T, S, D)
  • Zná dur/moll kvintakord a jeho obraty (bez intervalů)
  • Zná pojmy: accelerando, ritardando, allegro, moderato, lento
  • Zná hudební značky: akcent, koruna
  • Dovede pojmenovat jednotlivé skupiny hudebních nástrojů
  • Dovede rozlišit pěvecké hlasy (4 základní)
  • Zná všechny běžné druhy taktů (2/4, 3/4, 4/4)
  • 3. ročník
  • Celková znalost intervalů (prima – oktáva)
  • Dovede vytvořit kvintakord a jeho obraty (pojmenování pomocí intervalů)
  • S použitím hlavních stupňů stupnice (T, S, D) vytvoří jednoduchý doprovod k písni
  • Ovládá tvoření všech durových a mollových stupnic pomocí kvintového kruhu
  • Ovládá označení: synkopa, duola, triola, předtaktí
  • Chápe pojem enharmonická záměna
  • 4. ročník
  • Opakování látky 3. ročníku (intervaly a předznamenání stupnic)
  • Znalost mollových stupnic (aiolská, harmonická, melodická)
  • Orientuje se v jednoduchých hudebních formách - písňová forma, variace, rondo
  • Zaznamená, zazpívá jednoduchý notový zápis
  • Chápe pojem transpozice. Transponuje jednoduché melodie do jiné tóniny.
  • 5. ročník
  • Opakování látky předchozích ročníků
  • Kompletní přehled dějin hudby (chápe souvislosti vývoje hudby a orientuje se v jejich druzích, rozpozná charakteristické znaky hudebního vyjadřování v jednotlivých epochách)