Hudební nauka a PHV
Informace k výuce hudební nauky Vám podá učitel hry na nástroj nebo jednotliví učitelé HN (email: prijmeni@zuspopelka.cz):
PHV - Lucie Laubová, Anna Brdičková
1. ročník - Zuzana Vilímová
2. ročník - Anna Brdičková, Lucie Laubová
3. ročník - Hana Šafaříková
4. ročník - Petr Čermák
5. ročník - Matěj Pokorný
pobočka Slivenec - Helena Kuglerová
pobočka Zličín - Hana Trejbalová
- Během výuky se opíráme tyto principy:
- Využíváme sluchová cvičení, intonační cvičení a rytmická cvičení.
- Poslechem vybraných materiálů získává žák základní orientaci v hudební literatuře.
- Podporujeme hudební představivost (zaznamenávání, zazpívání jednoduchých notových zápisů).
- Motivujeme děti k aktivnímu poslechu hudby.
- Podporujeme k vlastnímu názoru na hudbu.
- Vedeme děti k tvořivému přístupu k hudbě.
OČEKÁVÁNÉ VÝSTUPY V JEDNOTLIVÝCH ROČNÍCÍCH:
- 1. ročník
- Ovládá délky not a pomlk (celá, půlová, čtvrťová, osminová)
- Ovládá čtení a psaní not v houslovém klíči v rozsahu c1 – g2
- Chápe funkci křížku, béčka a odrážky
- Zná dynamická znaménka: p, mf, f, crescendo, diminuendo, staccato, legato
- Zná hudební značky: prima volta, seconda volta, D.C. al Fine, repetice
- Ovládá znalost durové stupnice C – DUR a mollové stupnice a – moll (stavba stupnice, akord, půltóny, dur/moll tetrachord)
- 2. ročník
- Opakování látky 1. ročníku
- Ovládá čtení a psaní not v houslovém klíči v rozsahu g – c3
- Ovládá čtení a psaní not v basovém klíči v rozsahu c – c1
- Nota s tečkou, pomlka s tečkou
- Umí vyjmenovat postup křížků a béček, zná posuvku dvojkřížek a dvojbéčko
- Umí určit stupně stupnice, hlavní stupně (T, S, D)
- Zná dur/moll kvintakord a jeho obraty (bez intervalů)
- Zná pojmy: accelerando, ritardando, allegro, moderato, lento
- Zná hudební značky: akcent, koruna
- Dovede pojmenovat jednotlivé skupiny hudebních nástrojů
- Dovede rozlišit pěvecké hlasy (4 základní)
- Zná všechny běžné druhy taktů (2/4, 3/4, 4/4)
- 3. ročník
- Celková znalost intervalů (prima – oktáva)
- Dovede vytvořit kvintakord a jeho obraty (pojmenování pomocí intervalů)
- S použitím hlavních stupňů stupnice (T, S, D) vytvoří jednoduchý doprovod k písni
- Ovládá tvoření všech durových a mollových stupnic pomocí kvintového kruhu
- Ovládá označení: synkopa, duola, triola, předtaktí
- Chápe pojem enharmonická záměna
- 4. ročník
- Opakování látky 3. ročníku (intervaly a předznamenání stupnic)
- Znalost mollových stupnic (aiolská, harmonická, melodická)
- Orientuje se v jednoduchých hudebních formách - písňová forma, variace, rondo
- Zaznamená, zazpívá jednoduchý notový zápis
- Chápe pojem transpozice. Transponuje jednoduché melodie do jiné tóniny.
- 5. ročník
- Opakování látky předchozích ročníků
- Kompletní přehled dějin hudby (chápe souvislosti vývoje hudby a orientuje se v jejich druzích, rozpozná charakteristické znaky hudebního vyjadřování v jednotlivých epochách)